Roztoky u Prahy

2. června 2010 v 17:31 | Shariony |  ČR - MĚSTA/KULTURA
Před několika měsíci jsme si naplánovali, že prozkoumáme nám dosud neznámé kouty České republiky. Jedním takovým místem bylo i malé městečko Roztoky, které leží kousek za Prahou. Nejstarší písemné zmínky byly o tomto městu zaznamenány již v roce 1233.

Vydali jsme se tam autobusem brzy ráno. Cesta velmi rychle ubíhala, chvíli jsme jeli podél Vltavy - silnice byla téměř ve stejné výšce jako její široká a klidná hladina. Pak asfaltka začala velmi strmě stoupat. To už jsme vjížděli do našeho cílového městečka. Přijeli jsme na malé náměstíčko, na kterém byla fontánka s několika vodotrysky. Foukal ale pořádný vítr, který se do vodotrysků opíral tak silně, až byla voda všude kolem jen ne ve fontánce.

Nejdříve jsme se šli podívat do uliček s rodinnými domky. Každý z nich měl hezkou zahrádku, na kterých si děti hrály na schovávanou. Chtěli jsme se podívat na nějakou pamětihodnost, a tak jsme se ptali přímo místních. Poradili nám, jak se dostat k jednomu blízkému kostelíku. Když jsme k němu ale došli, byl zrovna zavřený. Na louce vedle něj se to přímo hemžilo malými dětmi. Pouštěly si draka. Za chvíli jsme zjistili, že se nacházíme na jakémsi strmém útesu, hluboko pod námi se tekla Vltava.

Jakmile jsme si doprohlédli okolí, sešli jsme do dolní části Roztok, ve které se nachází i Roztocký zámek. Právě zde probíhala nějaká svatba. Původně jsme si chtěli prohlédnout i vnitřek zámku, ale na místě nám to nepřišlo až zas tak zajímavé. Spokojili jsme se tedy jen s vnějškem, tady je vidět zámecké nádvoří.

V podloubí byl i velký zvon (tak 1,2 m vysoký).

Na malé zámecké zahradě byly různé umělecké výtvory.

Pak jsme směřovali ke kostelu zvaný Levý Hradec. Ten je označován jako "první ohnisko křesťanství v Čechách" a byl také prvním střediskem našeho státu za Přemyslovců. Zaznamenal ho i Kosmas ve své kronice. Podle archeologických nálezů je také dokázáno, že zde stávaly hradby ještě mnohem dříve.

Uvnitř kostela právě probíhaly křtiny.

U kostela byla i taková louka, po které jsme se vydali prozkoumávat okolí. Šli jsme až na její okraj. Sráz dolů byl docela dost prudký, takže jsem fotila jen opatrně.

Pak jsme ťapkali zpátky do Roztok. Na náměstí jsme si koupili nějaké sladkosti pro posílení a povzbuzení :-). Už bylo odpoledne, ale ještě se nám nechtělo jet domů. Prohlédli jsme si vlakové nádraží a šli pátrat po dalších zajímavostech městečka. Podle nástěnné mapy jsme vykoumali, že se u Roztok nachází i tzv. Tiché údolí. To znělo velmi lákavě, takže jsme neodolali a šli se na něj podívat.

Tiché údolí bylo opravdu tiché. Skoro nikdo tam nechodil. Zezačátku jsem se tam dokonce bála. Říkali jsme si, že tamtudy půjdeme jen chvíli, a pak se vrátíme do Roztok. Jenže jsme nakonec byli docela daleko na to, abychom šli zpět. Zeptali jsme se tedy náhodné kolemjdoucí duše, kam cesta vede. Prý až do Suchdole do Prahy a prý tam budeme tak za půl hodinky. Nezbývalo nám, než tomu věřit. Tak jsme šli a šli - několik hodin - a mě už hodně bolely nohy. Suchdol v nedohlednu. Jediný ukazatel, který se stydlivě schovával za křovím, přesvědčoval zbloudilé poutníky k cestě na Okoř. I když bych ho jinak velmi ráda viděla, poslala jsem ztrouchnivělý ukazatel do háje. Místo toho jsme pokračovali po neznačené cestě opačným směrem dál...

Pro mě to bylo dost napínavé, blížil se večer, civilizace, natož autobus nikde, já už byla utahaná a ani jsem nevěděla, jestli tahle cesta opravdu někam vede...

Vystoupili jsme na jeden kopec a najednou se před námi začaly objevovat malé domky. Po chvíli jsme si všimli červené plechové cedule na zdi jednoho stavení. Bylo na ní napsáno: Suchdol. Zajásali jsme, mně se dost ulevilo a s úsměvem na rtech jsem začala pokukovat po nějaké autobusové zastávce. Ta se tak za čtvrt kilometru skutečně objevila :-)