Srpen 2014

Kopec Luzný

Černé a Čertovo jezero

24. srpna 2014 v 14:38 | Shari |  Šumava
(pokračování k Bayerisch Eisenstein)
Druhý den jsme si naplánovali výlet z Železné Rudy k Čertovu a Černému jezeru (po červené) s tím, že ve Špičáku nasedneme na vlak. Nápad to byl dobrý, ale od Čertova jezera se jde na Černé docela strmě nahoru a poté se zase klesá, takže je třeba počítat s časovou rezervou. My to stíhali tak tak, zachránila nás druhá cesta (žlutá), která vedla bez velkého převýšení přímo ke Špičáku. Jen nám nezbyl čas na rozhlednu.

Obě jezera jsou ledovcového původu a místy jsou hluboká až přes 35 m, což je docela strašidelná představa. Ačkoliv byl už březen, byla z velké části ještě zamrzlá. Na Čertově jezeře jsme dokonce zahlédli stopy po běžkách. Foukal tam hodně studený vítr.

Bayerisch Eisenstein

20. srpna 2014 v 20:56 | Shari |  ZAHRANIČÍ
Na jaře jsme jeli na výlet kousek za hranice do bavorské Železné Rudy. Byla tam dost zima a pršelo, takže jsme se chtěli ohřát v jedné restauraci. Objednali jsme si docela drahé menu, ale dostali jsme jen jedno velké přesolené nic. Příště se musíme naučit jídlo vracet.

Druhý den jsme chtěli vylézt na Velký Javor, jenže paní v infocentru se nám málem vysmála, že prý tam je ohromně moc sněhu a pěšky se tam dostat nedá. Takže jsme šli "jen" na Grosser Falkenstein (1315 m) (na ten jsme se neptali). I tam bylo dost sněhu a foukal studený vítr. Nejvtipnější ale bylo, že jsme se na vrchol hory měli od jednoho bodu dostat tak za hodinu (podle mapy), ale všechny ukazatele značily 3 Stunden. Moc jsme jim zezačátku nevěřili. Když jsme šplhali nahoru a cesta stále nekončila, byla strmější a strmější, pochopili jsme. Vrstevnice v mapách mají něco do sebe.

Na vrcholu jsme se kvůli zimě moc nezdržovali a raději jsme rychle pelášili zpátky. V šest hodin se už dost stmívalo a my byli ještě aspoň pět kilometrů daleko od města. Zavolali jsme do hotelu a raději si rezervovali jídlo (jinak bychom měli smůlu, už takhle se netvářili nadštěně). Ještě půl hodiny jsme šli lesem za úplné tmy, sotva bylo vidět pod nohy. Začali jsme z plna hrdla zpívat táborácké písničky, abychom odehnalli dravou zvěř :-)

Véču jsme nakonec stihli, jenže pan kuchař usoudil, že mi postačí jen dva knedlíky. (co??) Když jsem se po celém dni fakt HODNĚ vyhladovělá (a stále promrzlá) nešťastně zadívala na poloprázdný talíř, řekla mi servírka, že si můžu kdyžtak přidat. Při troše ostychu jsem to nakonec využila - zvlášť proto, že mi to od nich přišlo ale neskutečně drzé.

Velký Javor

Panorama Raclawicka

18. srpna 2014 v 22:04 | Shari |  Polsko
Raclawické panorama je vlastně jeden obrovský obraz, který se táhne kolem dokola pozorujícího diváka. Pro upřesnění: jedná se o 15 metrů vysoký a 114 metrů dlouhý obraz z 19. stol., který zobrazuje bitvu u Raclawic. Bojovali v ní Poláci proti Rusům a účastnil se jí i slavný Kościuszko.

Panorama určitě stojí za vidění, cena pro dospělého je 25 zlotých (167 Kč), pro studenta 18 zlotých. Kromě ohromnosti obrazu jsem obdivovala, s jakou pečlivostí byl zvládnut přechod "z reálu" do obrazu. Nebyla téměř vidět hranice.

Hala století

14. srpna 2014 v 20:54 | Shari |  Polsko
Procházka k hale století nevyšla tak úplně, protože celá budova byla pro nás nečekaně uzavřena z důvodu konání mistrovství ve vzpírání - dětí. Jedno takové jsme i viděli a věřte, byl to smutný pohled. Jak se ale říká, cílem není cíl, nýbrž jím je cesta, a tu jsme si užili. Koupili jsme si úplně nejlepší krówky na světě, nakoukli přes plot do japonské zahrady, viděli krásnou fontánu (v noci bývá osvětlena) a spousta dalších věcí.

Hala století byla postavena v roce 1912 - 1913 na počest výročí vítězství nad Napoleonem v bitvě u Lipska. Od roku 2006 je zapsána do seznamu světového dědictví UNESCO.

Aula Leopoldina

9. srpna 2014 v 20:27 | Shari |  Polsko
Aula Leopoldina je jedním z těch míst, které by turista ve Wroclawi prostě měl vidět. Jedná se totiž o jeden z nevětších a pravděpodobně nejkrásnějších barokních sálů Evropy. Aula byla postavena na počest císaře Leopolda I. v období 1728 - 1732. V 90. letech byla zrekonstruována a dnes je chápána především jako část muzea university. Využívána je i pro slavnostní příležitosti, zejména imatrikulace, nebo díky své výborné akustice ke koncertům.

Trpajzlíci z Wroclavi

6. srpna 2014 v 18:50 | Shari |  Polsko
Wroclaw je kouzelná kromě jiného tím, že jejími čestnými obyvateli jsou trpaslíci, kteří zde s lidmi žijí v mírumilovné shodě. Potkat je můžete téměř kdekoliv, na náměstí, u bankomatu, před univerzitou... A nelekněte se, když se před vámi zjeví i legendární generál Kościuszko.

Wroclawské domy

1. srpna 2014 v 18:24 | Shari |  Polsko
Domky vedle Katedrály sv. Jana Křtitele, ostrov Tumski.